• WIG +1,44%
  • WIG20 +1,72%
  • mWIG40 +1,02%
  • sWIG80 +0,54%
  • FW20 +1,66%
  • NewConnect -0,13%
  • DJI +1,09%
  • NASDAQ +2,46%
  • S&P500 +1,6%
  • NIKKEI225 +0,26%
  • FTSE -0,36%
  • DAX +0,06%
  • DJI Futures +0,2%
  • Ropa Crude +1,48%
  • Ropa Brent +2,02%
  • Złoto +0,13%
  • Srebro -0,82%
  • Miedź +1,82%

Pokaż wszystkie

Dlaczego w Polsce zabrakło franków?

Wojciech Suchomski | Poniedziałek [27.10.2008, 04:28]

137 komentarzy / Skomentuj

Fot.stock.xchng
Ostatnio w Polsce obserwowaliśmy małą panikę na rynku walutowym. Wiele banków nie było w stanie uruchomić kredytów mieszkaniowych w obcych walutach, aż kilka dni temu Narodowy Bank Polski został zmuszony do interwencji walutowej i zaciągnięcia kredytu we frankach szwajcarskich. Pojawiło się mnóstwo teorii spiskowych, że banki utraciły płynność, że spekulują na walutach, dlatego niniejszy artykuł ma na celu wyjaśnienie co, jak i dlaczego.

Rzeczywiście, kilka banków zwlekało z wypłatą środków z już podpisanej umowy, a ich doradcy namawiali klientów do wzięcia kredytu w polskiej walucie. Zdezorientowani klienci wskazywali, że przecież w umowie jest to kredyt złotówkowy, jedynie „nominowany” we frankach. Sprzedający otrzymuje równowartość kredytu w złotych, a sam kredytobiorca, nawet gdyby wygrał na szwajcarskiej loterii, nie mógłby tymi pieniędzmi spłacić zadłużenia. Otóż, drodzy Czytelnicy, prawda jest taka, że te kredyty są naprawdę kredytami walutowymi! Zanim jednak skomentujecie, że to bzdura, przeczytajcie uważnie poniższy akapit:

Polski bank, udzielając kredytu naprawdę pożycza franki od banku szwajcarskiego. Nawet jeśli jest to tylko kredyt indeksowany walutą, dla niższego oprocentowania, niż w polskich złotych, musi być zabezpieczony pozycją walutową. Bank nie może bowiem narażać się na ryzyko kursowe. Tak naprawdę polskie banki są tylko pośrednikami pomiędzy bankami szwajcarskimi a polskimi klientami. Zarabiają na marży, prowizji oraz spreadzie (różnicy między kursem kupna i sprzedaży waluty).

Szwajcarskie banki uruchamiają kredyty hurtem, kiedy polski bank zbierze np. pulę o wartości 20 mln franków od Polaków chętnych na kredyt we frankach. Ale to polski bank podpisuje umowę ze szwajcarskim bankiem jako kredytobiorca i otrzymuje transzę przykładowych 20 mln franków. Prawdopodobnie jest to kredyt na 3 miesiące, dzięki czemu jest tańszy, niż tradycyjny 30-letni kredyt hipoteczny. Polskie banki nie posiadają odpowiednio dużych rezerw walutowych, aby samodzielnie prowadzić akcję kredytową we frankach, muszą pożyczać te środki za granicą. Ponieważ jedynym prawnym środkiem płatniczym w naszym kraju jest złoty, franki muszą być zamienione na polskie złote. Jest to całkiem logiczne i praktyczne, ponieważ deweloper, który wybudował mieszkanie Kowalskiego, oczekuje raczej polskiej waluty, aby móc wywiązać się ze swoich należności. Nie będzie przecież biegał do kantoru wymienić franki na złotówki. Bank wymienia walutę na międzybankowym rynku wymiany walut po kursie zbliżonym do średniego, tracąc na tym drobny ułamek tej kwoty (0,05%). Mimo to, aby bank mógł zarobić, klient zapłaci spory spread (4-6%). Przeliczenia spłat następują według własnej tabeli kursów banku. Ważne: po tej wymianie i przekazaniu deweloperowi kwoty kredytu polski bank nie ma już żadnych franków. Kiedy dojdzie do spłaty rat kredytu, będzie musiał znów kupić franki na rynku.

Przez ostatnie 4 lata interes rozwijał się znakomicie i to przy znikomym ryzyku ponoszonym przez bank. Wszelkie zmiany oprocentowania LIBOR były bowiem przenoszone na klienta, który otrzymywał nowy harmonogram spłat i musiał się do niego dostosować. Polskie banki zwiększały zadłużenie zagraniczne, a ich rola w Polsce polegała na dbaniu o solidność klientów i sprawnym ściąganiu od nich należności kredytowych, pobieraniu za to marży od kredytu i przeliczaniu franka po wyższym kursie. Następnie na rynku międzybankowym zamieniały je na franki po niższym kursie i spłacały kredyty szwajcarskim bankom. Cały czas dopływał strumień nowych franków z nowych kredytów.

Banki sprowadzały do Polski naprawdę ogromne ilości franków (oraz innych walut) z przeznaczeniem na kredyty mieszkaniowe. Jak podał NBP, tylko w czerwcu 2008 wartość nowych kredytów hipotecznych wynosiła 4,6 mld złotych, z czego 90% udzielono w walutach obcych, głównie w franku. Cała kwota zadłużenia z tytułu kredytów hipotecznych w polskich bankach wynosiła 136 mld złotych, z czego aż 78 mld (57%) stanowiły kredyty we frankach szwajcarskich. Tak więc banki pompowały do Polski ogromne ilości franków, zamieniały je na złotówki, coraz bardziej umacniając naszą walutę. Do tego dołożyły się działania wielu klientów dokonujących przewalutowania już spłacanego kredytu złotowego na franki (wielu było namawianych do tego przez swoich doradców bankowych). Sprężyna napinała się coraz bardziej.

Mimo tak ogromnego transferu walut zagranicznych można zauważyć, że pod koniec lipca i na początku sierpnia złoty nie umacniał się już tak bardzo. Być może część kapitału spekulacyjnego zaczęła realizować zyski w Polsce, sprzedając złotego i odkupując waluty. Krótkoterminowy kapitał spekulacyjny jest zawsze szybszy i sprytniejszy. Potem na świecie nastąpił kryzys finansowy, zagraniczne banki popadły kłopoty i próbowały poprawić swoją płynność finansową, ściągając gotówkę z najbardziej odległych zakątków świata. Co gorsza, wzrosła niepewność co do sytuacji gospodarczej krajów naszego regionu (Węgier, Ukrainy i Rosji). Polska jest w lepszej sytuacji gospodarczej niż Węgry, ale jesteśmy wrzucani do koszyka „rynków wschodzących z Europy Wschodniej”, dlatego zagraniczni inwestorzy wolą wycofać się z Polski, zanim zrobią to ich koledzy. Kiedy frankowe eldorado skończyło się i kurs złotego osłabił się, klienci przestraszyli się zaciągania długów walutowych. Wielu przewalutowało kredyt z franków na złotówki, mimo że kosztuje to około 5% kredytu i w interesie banku jest aby klienci jak najczęściej dokonywali taką operację. Wstrzymanie kredytów we frankach zahamowało ich dopływ do Polski. Co gorsza przewalutowania spowodowały konieczność kupna franków na rynku i sprzedania złotego. A przecież polskie banki musiały nadal spłacać wcześniejsze kredyty bankom szwajcarskim. Tak więc podaż złotych spiętrzyła się i kurs franka zaczął gwałtownie rosnąć, a złoty coraz bardziej się osłabiał.



Jest kilka przesłanek, że ta tendencja utrwali się. Przede wszystkim zmiana kursu franka była zbyt gwałtowna i zbyt głęboka, jak na drobną korektę. Poza tym z powodu braku kredytów we frankach kurs złotego dalej będzie się osłabiał z powodu spłacanych kredytów i konieczności kupna franków. Niestety, jest jeszcze kilka innych powodów. Po każdym krachu na giełdzie następuje spowolnienie gospodarcze (giełda wyprzedza gospodarkę). Spadnie popyt u największych importerów z Polski, ceny produktów obniżą się i nasz deficyt handlowy pogłębi się. Dalej, obawiam się, że nieuchronnie spadnie tempo rozwoju gospodarczego Polski, co spowoduje spadek wpływów podatkowych oraz wzrost deficytu budżetowego. Jeśli wzrośnie deficyt, oddali się perspektywa przyjęcia przez Polskę euro, czynnik psychologiczny, który do niedawna wzmacniał naszą walutę. Myślę, że nasi politycy boją się kryzysu, ale wolą unikać tego tematu. A prawda jest taka, że ewentualny wzrost kursu walut o 20%, spadek cen nieruchomości o powiedzmy 20% i 10% procentowy odsetek upadłości konsumenckich przysporzyłby masy problemów polskim bankom. Brzmi to ponuro, więc wracając do decyzji stojących przed kredytobiorcą: jeśli ktoś chce brać kredyty wyrażone w walutach, bo raty są mimo wszystko niższe, niż w złotych - proszę bardzo! Ale przynajmniej niech zabezpieczy ten kredyt opcjami albo kontraktami terminowymi na walutę.

Jest jeszcze jeden, ostatni argument do przemyślenia. Teraz kredyty we frankach szwajcarskich są jeszcze tanie, ale co by się stało gdyby Narodowy Bank Szwajcarii postanowił kiedyś bronić wartości franka i znacząco podniósł oprocentowanie stopy bazowej? Czy taki kredyt byłby wtedy opłacalny?

Komentarze Czytelników (137)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:45 [27.10.2008]

Bardzo interesujący i przystępnie napisany artykuł. Czekam na następne.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:33 [27.10.2008]

Rewelacja. Artykuł napisany przez osobę nie tylko kompetentną ale posiadająca dar przekazywania informacji w sposób niezwykle przystępny. Brawo!

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:54 [27.10.2008]

Wytłumaczone jak dziecku!!! na spokojnie i bez zbednych emocji! chwala ci za to Autorze!
ale gdyby to JUś pisal ile bylo by tragizmu, narodowego zrywu, sarmackiej patoligi... a nawet cos o obrzezaniu!!! Tak czy siak, artykuł latwo i prosto tłumaczy oczami bankierow ich wizje rynkowe
pozdrawiam

Zgłoś Odpowiedz

Gość

12:37 [27.10.2008]

Jestem zupełnym laikiem. Proszę wytłumaczcie mi w jaki sposób zabezpiecza się kredyt w CHF kontraktami terminowymi na walutę i ile to kosztuje. Dziękuję bardzo.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:12 [27.10.2008]

udaj się do domu maklerskiego tam ci wytłumaczą :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:21 [27.10.2008]

Dość pokrętnie napisane, ale niech Ci będzie. Mniej więcej opisałeś jeden ze sposobów utworzenia kredytu denominowanego w walucie obcej. To TYLKO jeden. Przypomina mi to znaną opowiastkę o kołchoźniku, który ukradł beczkę spirytusu, sprzedał, a diengi przepił.
Wg mnie powinieneś napisać, że bank udzielając takowej pożyczki nigdy nie ponosi ryzyka kursowego. Zabezpiecza zawsze swoją pozycję, pozycją przeciwstawną, skądkolwiek by się ten kapitał nie wziął.
Jeżeli ma np. długą pozycje na franku z pożyczkobiorcą, to otwiera krótką na rynku międzybankowym, którą następnie stopniowo likwiduje, w miarę spłaty rat. Taki klient teoretycznie też się może zabezpieczyć, ale kto to robi. Zresztą będąc na krótkiej na chfpln zarabiamy dodatkowo na swapach (tutaj banki rżną niemiłosiernie klientów), a przy takim zabezpieczeniu w drugą stronę swapy prawdopodobnie by zjadły nasze ewentualne zyski.

Zgłoś Odpowiedz

kamil

14:06 [27.10.2008]

Zabrakło franków czyli rozumiem że nie dostane juz kredytu w tej walucie w najblizszym czasie? Zalezy mi na frankach bo to pewniejsza waluta od złotówki-jaki bank lub doradca mi jest wstanie zaoferowac dobry kredyt we frankach?tylko one mnie interesują

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:48 [27.10.2008]

Jak byk stoi napisane, że banki nie ponoszą ryzyka kursowego, a przenoszą je na klienta. Artykuł b.dobry, bo chyba najprościej, jak można tłumaczy zasady kredytowania. Jest taki filmik w necie "Money as Debt" z polskimi napisami , warto obejrzeć, żeby uzupełnić wiedzę.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

16:44 [27.10.2008]

No i w końcu jako Kraj i szary obywatel wychodzimy na głupa, a śmietankę spija jak zwykle BANK...

Zgłoś Odpowiedz

Gość

17:24 [27.10.2008]

Czy Państwo pomagając Bankom, poprzez udzielenie gwarancji mogłoby, ograniczyć wysokość spredu. Obecnie w moim Banku różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą franka wynosi 24 grosze, w kantorach ta różnica to maksymalnie 10 groszy.

Zgłoś Odpowiedz

Autor

20:48 [27.10.2008]

@Gość: tydzień temu wspominałem o kontraktach terminowych na CHF (przy okazji: ktoś skomentował, że to brednie, nie podając żadnych argumentów). Jeśli obawiasz się dalszego wzrostu kursu franka, za pomocą swojego rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim kupujesz na naszej giełdzie kontrakty LONG na franka, albo opcje CALL przez jedną z firm, które się tym zajmują. Nie podaję nazw, bo byłaby to reklama. Kontrakty kosztują 9 zł/sztuki plus 5% depozyt, który może być zwrotny.
@Gość 2: NAPISAŁEM że "Bank nie może bowiem narażać się na ryzyko kursowe." Proszę też zwrócić uwagę, że gdybym zaczął komplikować artykuł dodatkowymi szczegółami, to napisałbym książkę.
@Kamil: kredyt we frankach teraz trudniej dostać, co nie oznacza że jest to niemożliwe. Wkrótce sytuacja powinna się uspokoić, teraz widzę formację RGR na wykresie franka, jeśli się dopełni, powinno to skutkować spadkami do 2,33.
@Gość 3: szcze

Zgłoś Odpowiedz

Autor

20:49 [27.10.2008]

@Gość 3: szczerze wątpię czy udzielenie gwarancji bankom zachęciłoby je do zmniejszenia spreadu. Banki chcą zarabiać dodatkowe pieniądze na klientach, ustawiając jak najszerszy spread. Z takiego zysku nikt nie zrezygnuje.

Zgłoś Odpowiedz

xan

00:24 [28.10.2008]

mam kredyt w CHF sprzed 3 lat z bardzo wysoka marżą (2,3%) i dlatego chcialam go przeniesc do innego banku, ale przegapilam nalepszy moment:(
mam oferte innego banku na kr. refinansowy + nieco gotowki na remont z warunkami "sprzed kryzysu". jest to kredyt w pln indeksowany na chf, proponowana marza 0,8%. Problem w tym, że przy obecnym kursie musialabym splacic dokladnie tyle, ile zaciagnlema 3 lata temu, jesli nie wiecej. Czy ma to w ogole sens?

Zgłoś Odpowiedz

fan Jusiunia

01:01 [28.10.2008]

Gość

Wytłumaczone jak dziecku!!! na spokojnie i bez zbednych emocji! chwala ci za to Autorze! ale gdyby to JUś pisal ile bylo by tragizmu, narodowego zrywu, sarmackiej patoligi... a nawet cos o obrzezaniu!!! Tak czy siak, artykuł latwo i prosto tłumaczy oczami bankierow ich wizje rynkowe pozdrawiam



hahaha dobre :-)

Zgłoś Odpowiedz

kacy

01:14 [28.10.2008]

kochani nie liczcie ze krach do nas nie dotrze. 2009 będzie dnem gospodarczym r, p.a zapewnienia to tylko bajki, banki tak marze doliczą aby na swoje wyjśc

Zgłoś Odpowiedz

Gość

01:16 [28.10.2008]

dobre ale dla kogo ]]]]]]

Zgłoś Odpowiedz

Gość 2

01:24 [28.10.2008]

na pewno nie dla kredytobiorców ,biedni będą ci ludzie młodzi za kilka lat pozdrawiam.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

03:21 [28.10.2008]

BANKI TO NIE INSTYTUCJE CHARYTATYWNE!!! CO BYŚCIE CHCIELI POŻYCZYĆ I ODDAĆ TYLE SAMO?!?! JAK SIĘ W BANKU NIE PODOBA TO POŻYCZ OD SĄSIADA!

Zgłoś Odpowiedz

Gość

04:31 [28.10.2008]

ja spłacam dopiero druga rate we frankach a juz mi raty wzrosly a kreyt mam na 35 lat albo sie utopie albo powiesze do tego mazpracuje a ja juz nie! je,,,,polska nienawidze ja od zawsze

Zgłoś Odpowiedz

Gość

06:39 [28.10.2008]

Co za bzdura: "Banki sprowadzały do Polski naprawdę ogromne ilości franków" - bzdura. Żadnych pieniędzy poza zapisem cyfrowym nie mającym pokrycia w realnych pieniądzach nie sprowadzano. Stąd też, dmuchanie waluty bez pokrycia stało się w końcu problemem dla wszystkich. Szkoda że nie odpowiedzą za swoje zbrodnie wobec społeczeństw własnymi majątkami.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

06:48 [28.10.2008]

Ta, bo to wina Polski, że wzięliście kredyt we frankach a nie w złotówkach. Nie twoja, nie męża, tylko kraju... Polska przyszła do ciebie do domu i ci wcisnęła kredyt we frankach... Jeszcze napisz, że cię oszukali i w ogóle będzie miodzio. Polska winna, że nie wzięłaś ryzyka kursowego pod uwagę, nie?

Zgłoś Odpowiedz

malina

06:50 [28.10.2008]

...a co z ludkami, ktorzy wzieli kredyt zlotowkowy , a zarabiaja w obcej walucie np.($, euro),czy skorzystaja na tym czy nie...?

Zgłoś Odpowiedz

Kukuryk

07:18 [28.10.2008]

Nic z tego nie zrozumiałem, ale fajne ;)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:19 [28.10.2008]

Bardzo dobrze napisany artykuł.Łatwy i przystępny język

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:23 [28.10.2008]

Wczoraj chciałem przewalutować z PLN na CHF w PKOBP, ale marża dla takich kredytów to 5,49% a dla nowych kredytów 2,49%, czy to nie rozbój w biały dzień?

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:28 [28.10.2008]

kamil

Zabrakło franków czyli rozumiem że nie dostane juz kredytu w tej walucie w najblizszym czasie? Zalezy mi na frankach bo to pewniejsza waluta od złotówki-jaki bank lub doradca mi jest wstanie zaoferowac dobry kredyt we frankach?tylko one mnie interesują

IDZ SIE DOWIEDZM

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:29 [28.10.2008]

malina

...a co z ludkami, ktorzy wzieli kredyt zlotowkowy , a zarabiaja w obcej walucie np.($, euro),czy skorzystaja na tym czy nie...?

MYSL ! :/ dzizas k...a ja .p....e co za ludzie

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:35 [28.10.2008]

Gość

Co za bzdura: "Banki sprowadzały do Polski naprawdę ogromne ilości franków" - bzdura. Żadnych pieniędzy poza zapisem cyfrowym nie mającym pokrycia w realnych pieniądzach nie sprowadzano. Stąd też, dmuchanie waluty bez pokrycia stało się w końcu problemem dla wszystkich. Szkoda że nie odpowiedzą za swoje zbrodnie wobec społeczeństw własnymi majątkami.


zanim sie kredyt bierze to sie powinno zastanowic czy Cie na niego stac, a ze sie nie wzielo pod uwage ryzyka walutowego to juz TWOJA wina. jak sie Polska nie podoba to zapraszamy do autobusu albo samolotu w strone GB :/ co za ludzie

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:39 [28.10.2008]

Gość

Ta, bo to wina Polski, że wzięliście kredyt we frankach a nie w złotówkach. Nie twoja, nie męża, tylko kraju... Polska przyszła do ciebie do domu i ci wcisnęła kredyt we frankach... Jeszcze napisz, że cię oszukali i w ogóle b

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:45 [28.10.2008]

Jak możecie w ogóle czytać tego szmatławca i brukowca jakim jest tlen??

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:48 [28.10.2008]

Nic tylko Lincz na Bankach zrobic Dziady zdzieraja taka kase z Obywateli !! Siedze w Norwegii pracuje sam mam kredyt na dom i samochod i nie martwie sie o jutro Stac mnie na Podroze po europie Polska to BAGNO !!!!!!!! Na pewno tam nie wruce !!!!!!!! Pozdrawiam wszystkich Powodzenia

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:50 [28.10.2008]

Dopóki niedouczeni politycy będą mieszać w gospodarce i manipulować wskaźnikami ekonomicznymi, to dobrze i normalnie w tym kraju nie będzie. Jakiś ornitolog, malarzyna czy fachowiec od kostki brukowej dorwał się do władzy i nagle stał się fachowcem (wybitnym) od ekonomii i finansów. Szczerzy kły w TV i plecie wyczytane wcześniej regułki (bez zastanowienia) najważniejsze by dobrze i mądrze brzmiało.
Dobrze się wiedzie tylko tym co im ryje do koryt poprzyrastały, a koryta stały się dziedziczne. Znów mnie mdli...

Zgłoś Odpowiedz

Będący w kłopocie

07:54 [28.10.2008]

Witam!
Mam prośbę o podpowiedź. Czy warto doknać przewalutowania kredytu hipotecznego z CHF na PLN?
Wniosek o przewalutowanie złożyłem w sierpniu, kiedy rynki walutowe jeszcze tak nie szalały ale - bez wdawania się w zbędne szczegóły- bank przesłał mi projekt aneksu z datą wejścia w życie (i obowiązującym kursem CHF) z początku października, czyli gdy złoty leciał w dół. Teoretycznie wyższy kurs CHF to dla mnie zysk (odpowiednio mniej CHF muszę kupić) ale kurs z początku października był znacząco niższy niż z obecnie i zastanawiam się czy na przewalutowaniu w tym momencie nie wyjdę jak przysłowiowy Zabłocki na mydle (jeśli kurs CHF nadal będzie rósł albo - co gorsza - jeszcze podniesione zostanie oprocentowanie stopy bazowej przez Narodowy Bank Szwajcarii). Aby sytuacja była całkowicie jasna - kredyt jest na 30 lat ale planuję go spłacić znacznie wcześniej - może już po ok 4-6 latach.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

07:57 [28.10.2008]

Przez te ich rzady upada stocznie w Szczecinie Ja bym tych zlodzieji powiesil i zrobil lincz Ile firm upadnie przez to tylko ze stocznia zostanie zamknieta ile ?? 20000 moze 30000 !!!!!!!! Z ich poselskich diet z ich mieszkan by dalo sie zebrac kase na ochrone stocznie To same zlodzieje Lincz by trzeba bylo zrobic !!!! Rozliczyc ich wszystkich Bylem za Premierem ale jak sie dowiedzialem ze jego syn w rzadzie jest to mam go gdzies Ustawia synulka bo nic sam smierdziel by nie zrobil Oni nie musza brac kredytow na mieszkania bo mieszkania dostaja rzadowe !!!! Samochody rzadowe A wszystko z naszej ciezkiej pracy !! Kiedys ktos ich rozliczy wsrod tylu stoczniopwcow znajdzie sie kilku co nie maja nic do stracenia i ukreca leb jednemu czu drugiemu politykowa a ka bede bil brawa ze takiego jedneczo czy drugiego jest mniej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:00 [28.10.2008]

Nareszcie artykuł napisany normalnym językiem,zrozumialym dla większości.Bo to co piszą eksperci przy róznych okazjach to bełkot,który cgyba sami nie rozumieją.Więcej artykułów Panie Suchomski:)

Zgłoś Odpowiedz

bankowiec

08:00 [28.10.2008]

Tsaaa i tak oto wciska sie ciemno ludziom - gratuluje serdecznie umiejętności bajkopisarskich ale na finanach to sie waćpan/waćpanna nie zna zupełnie na domiar złego niekompetencja ta wywiera jeszcze negatywny wpływ na czytelników....
PS. Nominowac to może Pan/Pani swojego ojca na giermka a nie kredyt we frankach

Pozdrawiam a czytelnikom życze otwartości umysłu i chęci sięgnięcia do bardzije kompetentnych źródeł

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:10 [28.10.2008]

Z tego wynika jedna przerażająca rzecz,rządy ratują banki,ale one nie spuszczają ani grosza ze swoich zysków.Bo jak wygląda kalkulacja ,że marża=ponad 1,5%,a oprocentowanie= ok.7% dla kredytów?Przecież te pieniądze są długofalowym zyskiem dla banu.Bank może nic nie robić,a zwrotu kredyty będą nadal i zysk jest.Więc nie czarujmy się- to banki ze swoją pazernością są winne wszystkiemu,to nie chodzi o niepewne kredyty,ale w chwili brania kredytu 2 lata temy marża = 0,8%, odsetki= ok 4%.Proszę wziąść kalkulator i przeliczyć to na kwoty zysku,tymbardziej,żę przy spłacie banki najpierw ściąbają swoje odsetki,a potem rate kapitałową.Poszę spojrzeć na harmonogram spłat i wszystko jest wiadome:)
Ps oczywiśie mówimy o kredytach hipotecznych.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:13 [28.10.2008]

Nie musisz być arogancki,bo albo wiesz i możęsz coś powiedzieć na ten temat,albo milcz.

Gość

udaj się do domu maklerskiego tam ci wytłumaczą :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:22 [28.10.2008]

NIE MUSISZ BYĆ AROGANCKI-SCHOWAJ TO DLA NAJBLIŻSZYCH.jAK MASZ TAK DUŻO PIENIĘDZY,ŻE NIE MUSISZ POŻYCZAĆ, TO CHYBA NIE MIEJSCE NA TWOJE WYPOWIEDZI, ZAMILKNIJ!!!

Gość

BANKI TO NIE INSTYTUCJE CHARYTATYWNE!!! CO BYŚCIE CHCIELI POŻYCZYĆ I ODDAĆ TYLE SAMO?!?! JAK SIĘ W BANKU NIE PODOBA TO POŻYCZ OD SĄSIADA!

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:25 [28.10.2008]

Dlaczego autor/ka sie nie podpisał/a ???????? Trzeba brac odpowiedzialnośc za to co się pisze w tak poważnych kwestiach

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:26 [28.10.2008]

no dobra Wojciech Suchomski.........haha.........

Zgłoś Odpowiedz

Hebrew

08:44 [28.10.2008]

Gość

BANKI TO NIE INSTYTUCJE CHARYTATYWNE!!! CO BYŚCIE CHCIELI POŻYCZYĆ I ODDAĆ TYLE SAMO?!?! JAK SIĘ W BANKU NIE PODOBA TO POŻYCZ OD SĄSIADA!



Nie bądź taki groźny, chyba za duży kredycik wziąłeś a teraz robisz w gacie czytając artykuł i komentarze pod nim, hehe

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:45 [28.10.2008]

Gość

ja spłacam dopiero druga rate we frankach a juz mi raty wzrosly a kreyt mam na 35 lat albo sie utopie albo powiesze do tego mazpracuje a ja juz nie! je,,,,polska nienawidze ja od zawsze



no to z Bogiem

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:48 [28.10.2008]

A JAK SIE MA KREDYT BEZPOŚREDNIO ZACIĄGNIĘTY W SZWAJCARI DO KREDYTU ZACIĄGNIĘTEO W POLSCE:P

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:50 [28.10.2008]

NNNAJJJLEPIEJ JEEEEST KRAŚĆ WTEDY NIE TRZEBA POŻYCZAĆ I WSZYSTKO ZAŁATWIONE

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:52 [28.10.2008]

racja albo poprostu jechać do Japoni tam kase znajdują w śmieciach ponad 228tys zł lub kasa leci z centrum handlowych wprost spada z nieba .Niekiedy kasa też jest ukryta w toaletach :P :D POZDRAWIAM

Zgłoś Odpowiedz

Gość

08:53 [28.10.2008]

Gość

Co za bzdura: "Banki sprowadzały do Polski naprawdę ogromne ilości franków" - bzdura. Żadnych pieniędzy poza zapisem cyfrowym nie mającym pokrycia w realnych pieniądzach nie sprowadzano. Stąd też, dmuchanie waluty bez pokrycia stało się w końcu problemem dla wszystkich. Szkoda że nie odpowiedzą za swoje zbrodnie wobec społeczeństw własnymi majątkami.



No i odrazu mi się przypomina weekendowe rodzinne spotkanie z idiotą przy stole! I co z tego, że wirtualne, a wyobrażasz sobie wzięcie kredytu przyjeżdżając pod bank wózkiem widłowym po palętę gotówki?!? Wartość pieniądza to nie ilość wydrukowanych sztuk, którymi co najwyżej tyłek sobie można podetrzeć!!!

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:01 [28.10.2008]

Chciałbym zobaczyć taką sytuację, że stopy procentowe w Szwajcarii są dużo wyższe niż stopy w Polsce! Nawet jeżeli Bank Szwajcarii będzie tak podnosił stopy to nasz słaba gospodarka też będzie musiała bronić PLN-a dlatego jestem spokojny o to, że koszt kredytu w CHF będzie niższy niż koszt kredytu w PLN. Mam tu na myśli łączny koszt bo oczywiście dopuszczam możliwość, że w ciągu 30 lat przez pewien czas może się zdarzyć, że w CHF-ach będzie drożej. Pozdrawiam

Zgłoś Odpowiedz

chłopiec

09:12 [28.10.2008]

kredyt to kłopoty. Najlepiej jest żyć bez niego ;)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:14 [28.10.2008]

ale wy wszyscy jestescie madrzy:)pozyjemy zobaczymy trzeba poprostu przeczekac. sama mam kredyt a zycie jest zbyt krotkie na takie stresy pozdrawiam wszystkich:)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:19 [28.10.2008]

Gość

Nic tylko Lincz na Bankach zrobic Dziady zdzieraja taka kase z Obywateli !! Siedze w Norwegii pracuje sam mam kredyt na dom i samochod i nie martwie sie o jutro Stac mnie na Podroze po europie Polska to BAGNO !!!!!!!! Na pewno tam nie wruce !!!!!!!! Pozdrawiam wszystkich Powodzenia

A to nawet dobrze ,że nie "wrucisz" , jeden analfabeta w naszym kraju mniej . Niech reszta głąbów wyjedzie i zostanie sama śmietanka

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:27 [28.10.2008]

Ludzie, wyluzujcie. Krach, dno, recesja - to straszenie ludzi. Jeśli ktoś się troszku interesuje gospodarką wie a jeśli nie wie niech sobie poczyta o cyklach koniukturalnych. Zjawisko jest absolutnie normalne a to że jesteśmy "na dołku sinusoidy" - noc cóż kiedyś musiało się to przytrafić. Na pocieszenie powiem że dna cykli coraz bardziej się skracają a szczyty wydłużają. Biorąc pod uwagę długość kredytu i tak w okresie jego trwania przeżyjemy co najmniej jeden lub dwa "kryzysy". A na zupełne pocieszenie uwierzcie że każdy bank "żyje" z porzyczania pieniędzy a nie z ich ściągania z rynku a Szwajcaria jest w tym lokalnym potentatem. Dlatego tak opłacalne są kredyty w CHF. Za ok. rok może dwa od dzisiaj sytuacja na rynkach walutowych wróci do normy (no bo z czego banki będą żyły). Dlatego przewalutowanie kredytu jest teraz pomysłem nieco dziwnym a na pewno kosztownym. Jeśli ktoś teraz chciałby brać kredyt i bank mu na to pozwoli to tylko w w

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:36 [28.10.2008]

Świetnie napisany artykuł,no po przeczytaniu czegoś takiego wiadomo o co chodzi! POZDRAWIAM SERDECZNIE CZEKAM NA NASTEPNE PISANKI .

Zgłoś Odpowiedz

Gość

09:48 [28.10.2008]

Gość

ja spłacam dopiero druga rate we frankach a juz mi raty wzrosly a kreyt mam na 35 lat albo sie utopie albo powiesze do tego mazpracuje a ja juz nie! je,,,,polska nienawidze ja od zawsze


Po co brałeś kredyt na maksymalną zdolność - mózg też masz na kredyt?

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:01 [28.10.2008]

mam kredyt we frankach od 3 lat, zostało mi jeszcze 5 do spłaty (lat), nie martwię sie zbytnio tym wszystkim, bo kiedy brałam kredyt to pierwsze 3-4 raty płaciłam po kursie 2.7/1zł. Pózniej wszystko zaczęło spadać, dlatego przez ostatnie miesiące i tak wyszłam na swoje. Myślę że niedługo wszystko wróci do normy

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:02 [28.10.2008]

Spóźniony artykuł- jak na każdym portalu. EEEEEEEE

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:04 [28.10.2008]

Nawet ja zrozumiałam:)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:15 [28.10.2008]

dobry artykuł i tak napisany że nawet mój mały rozumek załapał o co kaman :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:29 [28.10.2008]

A ja w sierpniu wziąłem kredyt w CHF na 30 lat. pomimo skoku franka rata jest dalej nizsza niż dla takiego samego kredytu w PLZ. Bodajże koło 2.80 się zrówna.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:45 [28.10.2008]

Gość

Gość

ja spłacam dopiero druga rate we frankach a juz mi raty wzrosly a kreyt mam na 35 lat albo sie utopie albo powiesze do tego mazpracuje a ja juz nie! je,,,,polska nienawidze ja od zawsze


Po co brałeś kredyt na maksymalną zdolność - mózg też masz na kredyt?



Trzeba pomyslec bylo wczesniej ze mozesz nie pracowac i kredyt nie bedzie mozliwy do splacenia..
Po co w Polsce jeszcze ejstes:) moglas pojechac za granice:)...trzeba myslec kochana przed wazna decyzja:)

Zgłoś Odpowiedz

Kliwen

10:57 [28.10.2008]

Cos mi tu mowi ze stajemy sie 2 Islandia. Wczoran na BBC NEWS mowili ludzie z branzy ze POlska i kraje srodkowowschodniej europy to sa ponoc bomby z opoznionym zaplonem. A kryzys ma potrwac ok 3 lat to opcja optymistyczna a 2 mniej ok 20 lat czym to grozi katastrofa.
pz

Zgłoś Odpowiedz

Gość

10:58 [28.10.2008]

"Ważne: po tej wymianie i przekazaniu deweloperowi kwoty kredytu polski bank nie ma już żadnych franków. " - no tak, ale ktoś ma te franki i są w polskim systemie bankowym, tylko w obecnej sytuacji nikt nie chce się ich pozbywać.

Zgłoś Odpowiedz

GośćOOO

11:05 [28.10.2008]

czyż nie jest to teskt pracownika PKO, któremu dano za zadanie sprzedać jak najwiecej kredytów w PLN`ach????

Zgłoś Odpowiedz

zorr

11:05 [28.10.2008]

Rząd okrada mnie z moich pieniędzy w formie podatku, potem te same pieniądze daje bankom by te pożyczyły je MI i to z procentem !!!

Presz z bankowcami pijawami !

Zgłoś Odpowiedz

Gostek

11:18 [28.10.2008]

Kredytobiorcy szykujcie sznury niedługo będą wam potrzebne, bo nie będziecie w stanie tego kredytu spłacić raty będą rosły w zastraszającym tempie i stracicie mieszkania a wasze dotychczas wpłacane raty pójdą w błoto.

Tak to jest jak bezmyślnie bierze się kredyty.

Zgłoś Odpowiedz

Antek Pantek

11:25 [28.10.2008]

+ Raty kredytów wzrosną,
+ osłabienie tempa rozwoju gospodarczego spowoduje spadek płac albo brak pracy
= brak możliwości spłaty kredytu => bankructwo kredytobiorców

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:30 [28.10.2008]

Gość

Gość

Nic tylko Lincz na Bankach zrobic Dziady zdzieraja taka kase z Obywateli !! Siedze w Norwegii pracuje sam mam kredyt na dom i samochod i nie martwie sie o jutro Stac mnie na Podroze po europie Polska to BAGNO !!!!!!!! Na pewno tam nie wruce !!!!!!!! Pozdrawiam wszystkich Powodzenia

A to nawet dobrze ,że nie "wrucisz" , jeden analfabeta w naszym kraju mniej . Niech reszta głąbów wyjedzie i zostanie sama śmietanka

''SMIETANKA''... Bueheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheheh
eheheheheheheheheheheheheheheheh ROTFL x 100000000000000000000000000000000000000000000000
0000000000000000000000000

Zgłoś Odpowiedz

CHF

11:35 [28.10.2008]

bankowcy, doradcy to też ludzie...
a co jak hydraulik ci spieprzy robotę , to się oflagujesz "precz z hydraulikami"!!!??

bardzo ciekawy artykuł, szkoda , że autor nie chce się ujawnić :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:44 [28.10.2008]

jakie są przewidywania co do kursu franka? obecnie moja rata jest wyższa od przeciętnej o 1000 pln- to dużo. czy kurs CHF będzie spadał?

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:48 [28.10.2008]

Barwo za umiejetnośc łopatologicznego przekladania faktów.
teraz już jest dla mnie jasne, dlaczego czekam miesiąc na kredyt.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:54 [28.10.2008]

juz sobie to wyobrażam jak banki dopuszcza do tego ze ludzie bankruowali ciekawe komu sprzedadza te wszytkie miszkania które przejma.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:59 [28.10.2008]

Totalnie nie zgadzam się z zaprezentowaną tezą że to trwała tendencja. Polska ma wejść do strefy Euro więc złotówka będzie wzmacniana. A poza tym ten ruch na franku był spekulacyjny. Tendencja wcale się nie zmieni. Jak tylko syt na giełdzie się unormuje frank znowu zacznie leciec w dół a ludzie znowu na potęgę brać kredyt we franku. Przecież to oczywiste. Moim zdaniem za 2-3 lata kupimy franka po 1,3 - 1,5 złotego.

Zgłoś Odpowiedz

Ciekawski

12:22 [28.10.2008]

bankowiec

Tsaaa i tak oto wciska sie ciemno ludziom - gratuluje serdecznie umiejętności bajkopisarskich ale na finanach to sie waćpan/waćpanna nie zna zupełnie na domiar złego niekompetencja ta wywiera jeszcze negatywny wpływ na czytelników.... PS. Nominowac to może Pan/Pani swojego ojca na giermka a nie kredyt we frankach Pozdrawiam a czytelnikom życze otwartości umysłu i chęci sięgnięcia do bardzije kompetentnych źródeł



konkrety kolego/koleżanko - KONKRETY proszę na stół wyłożyć - gdzie są brednie itd...

Zgłoś Odpowiedz

Gość

12:25 [28.10.2008]

super po prostu :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

12:39 [28.10.2008]

Ostatnia wypowiedz jest bardzo optymistyczna i podnosi na duchu , tak trzymać! Ja też mam kredyt we frankach na 15 lat.Myślę że trzeba bez paniki przetrwać ten chwilowy mam nadzieję kryzys i wszystko wróci do normy. Pozdrawiam!!!

Zgłoś Odpowiedz

Oz

12:51 [28.10.2008]

Pal licho cały ten artykuł. Wiecie co jest naprawde słodkie? Jak się ktoś nie zgadza z czyjąś opinią, to ten drugi jest zaraz po... i pal.. i same takie.
Jak to ładnie świadczy o rodakach.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

12:57 [28.10.2008]

złotówki nas wykańczają.. od roku splata kredytu wzrosła przeszło 24o zł..to co do cholery będzie za 15 lat??? Życie w 'polsce' jest samobójstwem ;/

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:20 [28.10.2008]

Popieram, tlen to szmatławiec wp i op również. Czytajcie i się k... dołujcie, przeciez jestescie Polakami co nie:)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:28 [28.10.2008]

Swietny artykul,dziekuje bardzo.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:30 [28.10.2008]

Obecnie największy wpływ na kurs walut ma czynnik psychologiczny, autor poprzez brak obiektywizmu w swoim artykule dołożył swoja "cegiełkę" do obniżenia wartości złotego. Zapomniał o tym, że w Polsce jest wzrost PKB na poziomie 3-4% ( w Szwajcari jest to tylko 0,3% ), obniża się inflacja, a przyjęcie do strefy Euro jest bardzo realne ( Słowacy nie mieli z tym większego problemu, to dlaczego my mamy mieć ). Wcześniej czy później szum medialny wokół wielkiego kryzysu ucichnie i wszystko wróci do normy, dojdą wtedy do głosu polepszające się wskaźniki makroekonomiczne i wartośc złotego zacznie rosnąć. Pamiętajmy że Polska jest krajem rozwijającym się i siłą rzeczy wartość złotego wraz z rozwojem gospodarczym musi się umacniać.
Rata kredytu długoterminowego ( 25-30 lat) składa się w większej części z odsetek a nie z kapitału, czyli mimo wahań kursowych i tak opłaca się mieć kredyt w obcej walucie. WIBOR 3M obecnie wynosi 6,85%,

Zgłoś Odpowiedz

Gość

13:48 [28.10.2008]

Gość

Jak możecie w ogóle czytać tego szmatławca i brukowca jakim jest tlen??

A cóż ty tu robisz bratku...?

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:01 [28.10.2008]

Co nie znaczy że to co jest w tym artykule napisane , jest prawdą !!! już czytałem wiele bzdurnych artykułów na tej stronie:)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:06 [28.10.2008]

jak zawsze widac tu ze probuje sie zniechecic ludzi do brania kredytow we frankach sam mam taki kredyt i mimo placenia wiekszychrat nadal mamy go o wiele tanszego niz nasi znajomi ktorzy majha wziete w zlotowkach :)

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:26 [28.10.2008]

Franków nie ma bo wyjechali do Irlandii ;) hehe

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:41 [28.10.2008]

A co Ty masz robić w Polsce jak nawet wrócić piszesz przez "u". Kurde prawdziwi Polacy, ubezwłasnowolnione dzieciaczki brawo.....

Zgłoś Odpowiedz

Gość

14:56 [28.10.2008]

no ciekaw kim jest tak naprwde autor !!!!!!!!!!!!! tego bardzo madrego artykulu nikt nie potrawi przewidziec co sie stanie z frankiem dalje ani zlotowka a tu prosze wszystko jasner :)
wczoraj czytalam artykul pana z Milenium ktory konczyl zdaniem ze trzen bylo brac zawsze w zlotowkach ? a ktory to wlasnie bank jak nie Milenium dawal w frankach pond 100 % wartosci ?
a ten to kto napisla z ktorego banku ? wszystkie teraz radza przewalutowac natychmiast najlepiej :)
a my zarobimy na twopjej biorco naiwnosci :)

Zgłoś Odpowiedz

Marecki

15:00 [28.10.2008]

nikt nie napisał,że ci którzy wzieli kredyt we frankach dotychczas zarobili sporo keszu który teraz malutkimi kroczkami oddają przeciez większość to kredytyy długoletnie a nie dwu miesięczne aby dotzreć do poziomu kredytu złotówkowego frank musi kosztowac 3,45 to jeszce daleka droga !!! poza tym złotówkowe kredyty tez ida do góry !! straszą nas bo nie chca dawac kredytów w opłacalnej walucie poza tym takie zamieszanie dobrze wpływa na zarobek walutowy poczekajmy co się bedzie działo za rok dwa a nie za dwa miesiące . Tą paniką banki chcą zmusić klientów do pzrewalutowania kredytów na złotówki i zrobić nas w konia !!! czyli podnieść póxniej oprocentowanie ttych kredytów!!!

Zgłoś Odpowiedz

Kredyt Frank

15:02 [28.10.2008]

Każdy straszy ludzi, wiadomości gazety itp. media, ludzi którzy wypłacają teraz pieniądze z banków oraz przewalcowują kredyty na złotówki powiększają w ten sposób swoją dziurę w kieszeni. Opanujcie się wszyscy historia lubi się powtarzać, jeszcze nie tak dawno w 2004 r. frank kosztował 3.00PLN w ciągu pół roku spadł o 50 gr do 2,48. Przeliczcie sobie na spokojnie czy wam się to kalkuluję, biorąc kredyt na 200 tyś PLN gdzie CHF kosztował około 2.10 to około 95 tyś franków, przewalutowanie teraz na złotówki wasz kredyt nie będzie kosztował 200 tyś zł tylko 255 tyś biorąc oczywiście pod uwagę kurs 2.68 CHF, to o 55 tyś więcej, całkiem dobry samochód, dodatkowo dochodzi wam wyższe oprocentowanie. Warto się przemęczyć, płacąc ratę 550 CHF (1200PLN) przy dzisiejszym kursie będziemy płacić około 1500PLN, gdybyśmy czekali nawet rok czasu na lepsze czasy płacąc 300PLN miesięcznie więcej daje nam to w skali roku 3 600PLN ale nie 55 00

Zgłoś Odpowiedz

młody-investor

15:09 [28.10.2008]

po co siejecie tą panikę?
nie macie chyba o czym pisać. może lepiej zajmijcie się plotkami o pseudo gwiazdach bo tutaj robicie ludziom mętlik w głowach i wielu krzywdzicie a na sprawie się nie znacie

Zgłoś Odpowiedz

Gość

15:13 [28.10.2008]

wiecie jak to działa?
portal jest w rękach banku, a wiekszosc komentarzy tez jest w rekach banku i tak sie napedza panike na ludzi

Zgłoś Odpowiedz

kamil

15:15 [28.10.2008]

WSZYSCY JESZCZE RAZ PRZECZYTAJCIE SOBIE TE SLOWA:
Ludzie, wyluzujcie. Krach, dno, recesja - to straszenie ludzi. Jeśli ktoś się troszku interesuje gospodarką wie a jeśli nie wie niech sobie poczyta o cyklach koniukturalnych. Zjawisko jest absolutnie normalne a to że jesteśmy "na dołku sinusoidy" - noc cóż kiedyś musiało się to przytrafić. Na pocieszenie powiem że dna cykli coraz bardziej się skracają a szczyty wydłużają. Biorąc pod uwagę długość kredytu i tak w okresie jego trwania przeżyjemy co najmniej jeden lub dwa "kryzysy". A na zupełne pocieszenie uwierzcie że każdy bank "żyje" z porzyczania pieniędzy a nie z ich ściągania z rynku a Szwajcaria jest w tym lokalnym potentatem. Dlatego tak opłacalne są kredyty w CHF. Za ok. rok może dwa od dzisiaj sytuacja na rynkach walutowych wróci do normy (no bo z czego banki będą żyły). Dlatego przewalutowanie kredytu jest teraz pomysłem nieco dziwnym a na pewno kosztownym. Jeśli ktoś teraz ch

Zgłoś Odpowiedz

Kredyt Frank

15:21 [28.10.2008]

Dodam na koniec że banki dążą do tego aby ludzie brali kredyty w złotówkach, doskonałym przykładem jest zdolność kredytowa, rodzina która ma dochód około 5000 weźmie kredyt w zł 340 000 w frankach 290 000. Warto nad tym pomyśleć kto napędza ten kurs, pomyślcie też dlaczego frank jest tak bezpieczną walutą, i dlaczego inni chcą was do niej zniechęcić.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

15:22 [28.10.2008]

CO ZA BZDURA WPROWADZANIE BESZENSOWNEJ PANIKI KTOS KTO MA KREDYT W CHF TO MAM GO NA 30 LAT WIEC WALA GO TAKIE WACHNIECIA I ZDAWAŁ SOBIE SPRAWE ZE RAZ JEST TAK RAZ TAK FRANK BY MUSIAŁ KOSZTOWAC 4 ZŁ BY ZRÓWNAŁ SIE Z KREDYTEM ZŁOTÓWKOWYM WIEC NIE WPROWADZAJCIE BEZSENSOWNEJ PANIKI

Zgłoś Odpowiedz

Gość

15:46 [28.10.2008]

Gość

jakie są przewidywania co do kursu franka? obecnie moja rata jest wyższa od przeciętnej o 1000 pln- to dużo. czy kurs CHF będzie spadał?



Już... spada.

Zgłoś Odpowiedz

Polan

16:01 [28.10.2008]

Zgadzam się z tymi którzy mówią tu o ,,napędzaniu paniki'' itp bo teraz i jeszcze przez długi czas kredyt w frankach będzie znacznie tańszy i bezpieczniejszy niż ten w złotówkach... Głowa do góry i nie dajcie się zrobić w konia...

Zgłoś Odpowiedz

Gość

16:24 [28.10.2008]

latwiej tak zydy ze szwajcari pozyczaja zyda z polski a polaczki glupie placa.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

16:30 [28.10.2008]

bankowiec

Tsaaa i tak oto wciska sie ciemno ludziom - gratuluje serdecznie umiejętności bajkopisarskich ale na finanach to sie waćpan/waćpanna nie zna zupełnie na domiar złego niekompetencja ta wywiera jeszcze negatywny wpływ na czytelników....
PS. Nominowac to może Pan/Pani swojego ojca na giermka a nie kredyt we frankach

Pozdrawiam a czytelnikom życze otwartości umysłu i chęci sięgnięcia do bardzije kompetentnych źródeł

Faktycznie napisałeś jak bankowiec dużo bajek, gładkich słówek zero konkretów. Powodzenia przy szukaniu następnej pracy, z takim rozumkiem nie będzie łatwo. Może w hipermarkecie przy promocjach, tam praca też polega na bujdach;))))

Zgłoś Odpowiedz

Grula

16:37 [28.10.2008]

Radzę wszystkim, jak najszybciej wycofać z Banków oszczędności. W Bankach zaczyna brakować pieniędzy po wycofaniu ich przez zagranicznych udziałowców.

Zgłoś Odpowiedz

bankowiec

17:06 [28.10.2008]

Grula

Radzę wszystkim, jak najszybciej wycofać z Banków oszczędności. W Bankach zaczyna brakować pieniędzy po wycofaniu ich przez zagranicznych udziałowców.



A czy ktoś sprawdzał dzisiaj kurs ?, no proszę, nie to tylko spekulacja, zaczyna spadać, a tak naprawdę myślicie , że Polskę stać na tanią złotówkę przed euro , szukać odpowiedzi należy po symptomach a nie po krzyku gazet i TV.
Pozdrawiam

Zgłoś Odpowiedz

hulit@o2.pl

18:29 [28.10.2008]

O Autorze, czy istnieje jakas mozliwość powiadamiania meilowego o Twoich artykułach ?
Szacunek, faktycznie przystępnie i zrozumiale.
THX

Zgłoś Odpowiedz

Autor

18:58 [28.10.2008]

O rany, tyle komentarzy, nie jestem w stanie na wszystkie odpowiedzieć. Nie pracuję w żadnym banku (kiedyś pracowałem), także nikt mnie nie sponsoruje. Jestem niezależnym komentatorem. To, co napisałem, to moje zdanie, nie zamierzałem siać paniki, tylko wyjaśnić pewne wątpliwości i plotki. Moje artykuły na serwisie Notowany.pl ukazują się raz w tygodniu, w poniedziałki rano.
pozdrawiam
Wojciech S.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

19:30 [28.10.2008]

zxcvbnnmlkjhgfdsaqwertyuiop[

Zgłoś Odpowiedz

Gość

19:59 [28.10.2008]

Kiedy brałem kredyt w dolarach wszyscy znajomi pukali się w czoło. Teraz powiem tylko, że w porównaniu do takiego samego kredytu w zł dolar musiałby wzrosnąć do 6zł, żeby wyszło mi na to samo. Jak na razie jestem tylko do przodu.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

19:59 [28.10.2008]

Gość

Popieram, tlen to szmatławiec wp i op również. Czytajcie i się k... dołujcie, przeciez jestescie Polakami co nie:)


to co tu robisz, czyzbys jednak czytal szmatlawce???? hahahahah

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:07 [28.10.2008]

z tego wynika że frak jest walutą w którą warto lokować słabnące złotówki

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:13 [28.10.2008]

nie ma jusia- nie ma zabawy
nudaaaaa

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:34 [28.10.2008]

Gość

Jestem zupełnym laikiem. Proszę wytłumaczcie mi w jaki sposób zabezpiecza się kredyt w CHF kontraktami terminowymi na walutę i ile to kosztuje. Dziękuję bardzo.


to proste - kosztuje to tyle ile byś zapłacił za kredyt w PLN. I dodaj do tego marżę.
Nie daj sie nabrać na zabezpieczenia - opcje są też drogie - w końcu za branie ryzyka trzeba wynagradzać...

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:43 [28.10.2008]

Wg mnie powinieneś napisać, że bank udzielając takowej pożyczki nigdy nie ponosi ryzyka kursowego. Zgadzam sie z Tobą drogi komentujący - Lepper też chciał uwolnienia rezerwy rewaluacyjnej tylko nie za bardzo wiedział oco chodzi. Mechanizm powstawania pozycji walutowej jest dość dobrze opisany w powyższym artykule. Zabezpiecza zawsze swoją pozycję, pozycją przeciwstawną, skądkolwiek by się ten kapitał nie wziął. Jeżeli ma np. długą pozycje na franku z pożyczkobiorcą, to otwiera krótką na rynku międzybankowym, którą następnie stopniowo likwiduje, w miarę spłaty rat. Teoretycznie masz rację.... a wiesz jaka jest minimalna kwota transakcji na międzybanku? 2 tys zł? (czyli tyle ile wynosi średnia rata kapitałowo-odsetkowa) Ale wracająć do rzeczy - jesli ma długa pozycję która stopniowo likwiduje to... ponosi ryzyko kursowe, prawda? No chyba, że ten rynek jest na Syberii i kursy walut zamarzły... resztą będąc na kró

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:44 [28.10.2008]

kamil

Zabrakło franków czyli rozumiem że nie dostane juz kredytu w tej walucie w najblizszym czasie? Zalezy mi na frankach bo to pewniejsza waluta od złotówki-jaki bank lub doradca mi jest wstanie zaoferowac dobry kredyt we frankach?tylko one mnie interesują


kredyty oferuja banki nie doradcy.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:45 [28.10.2008]

Gość

No i w końcu jako Kraj i szary obywatel wychodzimy na głupa, a śmietankę spija jak zwykle BANK...


pogniewaj sie i nie bierz kredytu. a... i zlikwiduj ror - w koncu na tym też bank zarabia.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

20:47 [28.10.2008]

Gość

Czy Państwo pomagając Bankom, poprzez udzielenie gwarancji mogłoby, ograniczyć wysokość spredu. Obecnie w moim Banku różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą franka wynosi 24 grosze, w kantorach ta różnica to maksymalnie 10 groszy.


w ogóle - czy Panstwo nie mogło b sie zajac dawaniem kredytów? i wtedy zlikwidowali by te spready czy jakoś tak.
Porada: weź kredyt z kantoru (jesli masz np. zdrowe nerki na zabezpieczenie zwrotu)

Zgłoś Odpowiedz

Kredytobiorca CHF

21:19 [28.10.2008]

Bardzo dobry artykul. Napisany w jasny i przystepny sposob. Nawet taki finansowy lajkonik ;-) jak ja zrozuzumie teraz o co biega w tym biznesie walutowym i jak sie uchronic przed zawirowaniami kursowymi. Rozwaze teraz zabezpieczenie kredytu w CHF opcjami, o ktorych mowa. Dziekuje i pozdrawiam Autora.

Kredytobiorca CHF

PS Poprosze o wiecej artykulow Panskiego autorstwa.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

21:32 [28.10.2008]

Polska złotówka straciła na wartości nie przez działania banków, ale przez panikujących klientów, którzy w celu zabezpieczenia się na czas kryzysu finasowego zaczęli wymieniać własną walutę na "pewniejsze" dolary, euro i franki szwajcarskie. Nie ma to podstaw ekonomicznych, bo nasza gospodarka jest w stosunkowo dobrej sytuacji, tylko psychologiczne. Tylko spokój może nas uratować;) pozdrawiam!

Zgłoś Odpowiedz

Bartek

21:37 [28.10.2008]

Tak - w koncu ktos napisal cos konkretnego... Ja mam kredyt we Frankach i jak w tym artykule splacam go w Zlotowkach. Kurs Franka mi za bardzo nie robi poniewaz pracuje w Irlandii (zarabiam w Euro). Co z tego ze place wyzsza rate bo Frank poszedl do gory - gdy F idzie w Gore Euro takze wiec na jedno wychodzi. Kurs F do E jest mniej wiecej taki sam... Warto pracowac na Wyspach :-)

Zgłoś Odpowiedz

Akane

22:20 [28.10.2008]

Bartek

Tak - w koncu ktos napisal cos konkretnego... Ja mam kredyt we Frankach i jak w tym artykule splacam go w Zlotowkach. Kurs Franka mi za bardzo nie robi poniewaz pracuje w Irlandii (zarabiam w Euro). Co z tego ze place wyzsza rate bo Frank poszedl do gory - gdy F idzie w Gore Euro takze wiec na jedno wychodzi. Kurs F do E jest mniej wiecej taki sam... Warto pracowac na Wyspach :-)



Tylko w Irlandii(republice) waluta jest Euro, Wielka Brytania(czyli zdecydowana wiekszosc wysp) ma Funta.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

22:24 [28.10.2008]

Oj jezeli cokolwiek wiesz o opcjach kontraktach typu forward i zabezpieczaniu pozycji walutowej to znasz ogrom ryzyka jaki się z tym wiąże. sciemy o realizowaniu zysku też do mnie nie przemawiają. Poczytaj troche na temat CDS (tzw Credit Default Swap) może wówczas zmienisz zdanie. A jezeli nie to trudno niestety wszyscy nie moga być finansistami, część musi szerzyc ciemnote bo w końcu na kimś trzeba zarabiać. No a kolejna częśc to te osły które czytając ta ciemnote dają się kiwać np otwierając pozycje walutową poprzez sprzedaż opcji hehe powodzenia szczególnie że jakoś nie słyszałem o banku który dla przeciętnego szaraka takowe oferuje

Gość


bankowiec


Tsaaa i tak oto wciska sie ciemno ludziom - gratuluje serdecznie umiejętności bajkopisarskich ale na finanach to sie waćpan/waćpanna nie zna zupełnie na domiar złego niekompetencja ta wywiera jeszcze negatywny wpływ na czytelników....

Zgłoś Odpowiedz

bankowiec

22:53 [28.10.2008]

Ciekawski


bankowiec


Tsaaa i tak oto wciska sie ciemno ludziom - gratuluje serdecznie umiejętności bajkopisarskich ale na finanach to sie waćpan/waćpanna nie zna zupełnie na domiar złego niekompetencja ta wywiera jeszcze negatywny wpływ na czytelników.... PS. Nominowac to może Pan/Pani swojego ojca na giermka a nie kredyt we frankach Pozdrawiam a czytelnikom życze otwartości umysłu i chęci sięgnięcia do bardzije kompetentnych źródeł


konkrety kolego/koleżanko - KONKRETY proszę na stół wyłożyć - gdzie są brednie itd...

Zgłoś Odpowiedz

bankowiec

22:53 [28.10.2008]

Oj jezeli cokolwiek wiesz o opcjach kontraktach typu forward i zabezpieczaniu pozycji walutowej to znasz ogrom ryzyka jaki się z tym wiąże. sciemy o realizowaniu zysku też do mnie nie przemawiają. Poczytaj troche na temat CDS (tzw Credit Default Swap) może wówczas zmienisz zdanie. A jezeli nie to trudno niestety wszyscy nie moga być finansistami, część musi szerzyc ciemnote bo w końcu na kimś trzeba zarabiać. No a kolejna częśc to te osły które czytając ta ciemnote dają się kiwać np otwierając pozycje walutową poprzez sprzedaż opcji hehe powodzenia szczególnie że jakoś nie słyszałem o banku który dla przeciętnego szaraka takowe oferuje

Zgłoś Odpowiedz

Gość

23:00 [28.10.2008]

Gość

kamil

Zabrakło franków czyli rozumiem że nie dostane juz kredytu w tej walucie w najblizszym czasie? Zalezy mi na frankach bo to pewniejsza waluta od złotówki-jaki bank lub doradca mi jest wstanie zaoferowac dobry kredyt we frankach?tylko one mnie interesują

IDZ SIE DOWIEDZM

POLBANK

Zgłoś Odpowiedz

Gość

23:04 [28.10.2008]

Ja mam kredyt w zlotowkach i rata w ciągu dwuch miesiecy wzrosla mi do tysiąca zlotych przez wzrost marzy.I nie mysle co bedzie dalej,a frank podnosi sie raz na kilka lat.Czyli mimo to dalej oplaca sie brac kredyty w franku, bo jezeli Polska zlotowka skoczy jeszcze pare razy to raty tez a czy zlotowka jest slabsza czy mocniejsza to wysokosc rat przy kredytach jest dalej taka sama ani nie maleje a wrecz odwrotnie rosnie a przy franku ,przepuscmy ze przez trzy miesioce mamy rate w franku 600zl i wzrosnie nam na 800zl a przy zlotowce z 700zl skoczy nam na 1000zl lub wiecej to taką rat mamy przez caly czas do koca kredytu w zlotowkach a kurs frankow spadnie i rata nam zmaleje.

Zgłoś Odpowiedz

Gość

23:12 [28.10.2008]

dzis podpisalem umowe kredytowa we frankach i tak czytam to wszystko co piszecie i tak jestem zielon y ale szczesliwy ze mam kase i w przyszlym tygodniu dostane klucze do swojego mieszkania a reszta to pikus ))))))))))))

Zgłoś Odpowiedz

Gość

15:23 [29.10.2008]

Gość

Bardzo interesujący i przystępnie napisany artykuł. Czekam na następne.


no, no! zaczekaj no z tymi oklaskami. Autor trochę się rozpędził z tym zabezpieczaniem pozycji walutowej przez kupowanie żywego CHF. A instrumenty pochodne? Cena zabezpieczenia o wiele mniejsza, a limity na tyle wysokie, że spokojnie nie trzeba "czekać aż bank uzbiera 20mln" na kredyt. Poza tym przy zabezpieczaniu kredytu pozycją długą bank już zarobił krocie!

Zgłoś Odpowiedz

MOHEROWY Gość

15:58 [29.10.2008]

hahah i znowu jakies dupki zarobily kupe kasy "podstawa to wiedza"
tak sie zarabia prawdziwe pieniadze hahah

Zgłoś Odpowiedz

Gość

16:30 [29.10.2008]

http://wyborca.blox.(…).html - Kalendarze, Mapy, Starodruki

Zgłoś Odpowiedz

Gość

16:36 [29.10.2008]

przeczytalem w 3sekundy??

Zgłoś Odpowiedz

Gość

18:21 [29.10.2008]

"Smietanka" TA TO JEST OD DAWNA W NASZYM KRAJU,PEWNIE TATKO BYŁ W PARTJI I SPRZEDAŁ NASZ KRAJ FRAJERKOM A TY MASZ UKŁADZIKI I SIE WOŻISZ KOLEGO WYJEDZ I ZOBACZ JAK SIE ZARABIA A NIE CIAGNIJ OD TATUSIA ...
POZDRAWIAM WSZYSTKICH COL LOSU W RECE BANKU NIE DALI I PRACUJA NA SWOJE KONTO POZA TYM CALYM SYFEM :)

Zgłoś Odpowiedz

PLP

21:43 [29.10.2008]

Wojtku, swietny artykul. Nigdy w sumie nie zalapalem o co chodzi z tymi kredytami we frankach ("pani w okienku macila tylko"), ale teraz wiem juz wszysko. No, prawie wszystko.
I tez wyklarowala mi sie sytuacja "mocnej zlotowki".
Naprawde przystepnie napisane.
Gratuluje jeszcze raz.

Zgłoś Odpowiedz

PSz

22:55 [29.10.2008]

Ja zamierzam wziasc kredyt 200 000 we frankach na 30 lat i zaproponowali mi rate 1290 zł wiec jak czytam ze niektorzy maja rate 1000 albo 800 to powoli siwieje. Niech mi ktos doradzi czy powinnam sie zdecydowac czy poczekac???

Zgłoś Odpowiedz

Gość

18:49 [30.10.2008]

Proszę mi powiedzieć o ile kredyt poszedł w górę. Chodzi mi o procenty .

Zgłoś Odpowiedz

Gośćz

19:42 [30.10.2008]

nigdy bym się nie odważyl pożyczyć pieniądzy na 30 lat, skąd mogę mieć pewność że przez ten czas będę dobrze zarabial, że zdrowie pozwoli mi w ogóle na pracę, że nie zdarzy się coś nieprzewidywalnego po czym reszte życia spędzę pod mostem

Zgłoś Odpowiedz

Gość

11:58 [31.10.2008]

PSz

Ja zamierzam wziasc kredyt 200 000 we frankach na 30 lat i zaproponowali mi rate 1290 zł wiec jak czytam ze niektorzy maja rate 1000 albo 800 to powoli siwieje. Niech mi ktos doradzi czy powinnam sie zdecydowac czy poczekac???



Ja wziełam kredyt na 158 tys zł we frankach na 30 lat (umowa podpisana w czerwcu 2008). Rata wynosiła ok 800 zł, teraz płacę 900-1000 zł!! Zastanów sie czy Cie stać, w końcu to 30 lat spłacania....

Zgłoś Odpowiedz

Gość

12:06 [31.10.2008]

Gośćz

nigdy bym się nie odważyl pożyczyć pieniądzy na 30 lat, skąd mogę mieć pewność że przez ten czas będę dobrze zarabial, że zdrowie pozwoli mi w ogóle na pracę, że nie zdarzy się coś nieprzewidywalnego po czym reszte życia spędzę pod mostem



Bez przesady. Wszystko zależy w jakiej wysokości zaciagasz kredyt. Trzeba go dobrać do swoich możliwości finansowych. Zawsze mozesz to mieszkanie wynająć a w razie czego schować sie pod dachem u rodziców. Nikt nie ma pewności co bedzie za kilka lat z wykonywana pracą. Dlatego musisz wiedzieć czy jak stracisz obecna pracę to czy znajdziesz podobną albo lepszą, wszystko zalezy od Twoich kwalifikacji. Sprzątaczki i sklepikarze lepiech niech nie ryzykują...Jest cieżko ale lepiej mieć "swoje" niż tułac sie z kartonami po wynajmowanych mieszkaniach.

Zgłoś Odpowiedz

df

20:06 [17.11.2008]

kamil

Zabrakło franków czyli rozumiem że nie dostane juz kredytu w tej walucie w najblizszym czasie? Zalezy mi na frankach bo to pewniejsza waluta od złotówki-jaki bank lub doradca mi jest wstanie zaoferowac dobry kredyt we frankach?tylko one mnie interesują



napisz do mnie na e-mail: markoniusz@wp.pl , pomogę

Zgłoś Odpowiedz

mr mike

11:38 [30.10.2010]

hello everyone Business Loan Offer (Apply Now) Do you need a loan for your business to improve?, Your Loan Consolidation Debt, loans for personal use,loans, credit cards, loans, Medical Care, Car Loan, mortgage, student loan,loan for any purpose? e.t.c.Here comes The good news is the loan from the massive annual loan offer, Get loan at 2% interest per year, fill Hurry now and Using these details if interested, contact via: mike.lucky.loanlender@gmail.comfor more info guides. APPLICATION DETAILS Full Name --------------- Gender :___________________ Contact Address :____________ Country :______________ State :___________________ Amount needed as loan :_____ Loan Duration :____________ Occupation :_______________ Applications for loans :________ Phone :_________________ Sex_________________ autor: Mr mike Black Horse LIMITED (M.D)

Zgłoś Odpowiedz

mr mike

11:56 [30.10.2010]

witam wszystkich Oferta Business Loan (Zastosuj teraz) Czy potrzebujesz pożyczki dla firmy w celu poprawy?, Twój kredyt konsolidacyjny Zadłużenia, kredytów na własny użytek, pożyczki, karty kredytowe, pożyczki, opieka medyczna, samochód Pożyczka, kredyt hipoteczny, kredyt studencki, kredyt na dowolny cel? e.t.c.Here jest Dobrą wiadomością jest to pożyczka z ogromnej pożyczki rocznej oferty, Get pożyczki w wysokości 2% odsetek rocznie, teraz i wypełnić Hurry Korzystając z tych danych, jeżeli zainteresowany, skontaktuj się poprzez: mike.lucky.loanlender @ gmail.comfor więcej przewodników info. SZCZEGÓŁY WNIOSEK Imię i nazwisko --------------- Płeć :___________________ Adres Kontakt :____________ Kraj :______________ Państwa :___________________ Kwota potrzebna jako pożyczka :_____ Czas trwania pożyczki :____________ Zawód :_______________ Wnioski o kredyty :________ Telefon :___________

Zgłoś Odpowiedz

mr mike

12:12 [30.10.2010]

witam wszystkich Oferta Business Loan (Zastosuj teraz) Czy potrzebujesz pożyczki dla firmy w celu poprawy?, Twój kredyt konsolidacyjny Zadłużenia, kredytów na własny użytek, pożyczki, karty kredytowe, pożyczki, opieka medyczna, samochód Pożyczka, kredyt hipoteczny, kredyt studencki, kredyt na dowolny cel? e.t.c.Here jest Dobrą wiadomością jest to pożyczka z ogromnej pożyczki rocznej oferty, Get pożyczki w wysokości 2% odsetek rocznie, teraz i wypełnić Hurry Korzystając z tych danych, jeżeli zainteresowany, skontaktuj się poprzez: mike.lucky.loanlender @ gmail.comfor więcej przewodników info. SZCZEGÓŁY WNIOSEK Imię i nazwisko --------------- Płeć :___________________ Adres Kontakt :____________ Kraj :______________ Państwa :___________________ Kwota potrzebna jako pożyczka :_____ Czas trwania pożyczki :____________ Zawód :_______________ Wnioski o kredyty :________ Telefon :___________

Zgłoś Odpowiedz

mr mike

12:16 [30.10.2010]

witam wszystkich Oferta Business Loan (Zastosuj teraz) Czy potrzebujesz pożyczki dla firmy w celu poprawy?, Twój kredyt konsolidacyjny Zadłużenia, kredytów na własny użytek, pożyczki, karty kredytowe, pożyczki, opieka medyczna, samochód Pożyczka, kredyt hipoteczny, kredyt studencki, kredyt na dowolny cel? e.t.c.Here jest Dobrą wiadomością jest to pożyczka z ogromnej pożyczki rocznej oferty, Get pożyczki w wysokości 2% odsetek rocznie, teraz i wypełnić Hurry Korzystając z tych danych, jeżeli zainteresowany, skontaktuj się poprzez: mike.lucky.loanlender @ gmail.comfor więcej przewodników info. SZCZEGÓŁY WNIOSEK Imię i nazwisko --------------- Płeć :___________________ Adres Kontakt :____________ Kraj :______________ Państwa :___________________ Kwota potrzebna jako pożyczka :_____ Czas trwania pożyczki :____________ Zawód :_______________ Wnioski o kredyty :________ Telefon :___________